Skip to main content

Social Media & SEO? Tuurlijk! Zo Doe Je Dat!

(met behulp van Awario)

Het is zo langzamerhand wel duidelijk dat signalen van sociale media een indirecte invloed hebben op de zoekresultaten.

Dit komt omdat Google objectiever wil worden in zijn positie bepaling en probeert om inhoud te zien zoals mensen dat doen.

En mensen geven nu eenmaal veel om wat de sociale media zegt.

Stel dat je ontdekt dat een product dat je graag wilt kopen, veel negatieve feedback heeft op sociale netwerken.

Zou je het dan toch kopen?

Dit is de reden waarom Google zowel naar volume als naar sentiment van merk vermeldingen online kijkt, en SEO's er naar streven om beide te verbeteren.

Dat gezegd hebbende, linkbuilding is niet verdwenen - het is nog steeds de basis van elke SEO-strategie.

En het is logisch om de steeds groter wordende sociale media gewoon te gebruiken om meer links te krijgen.

Laten we eens kijken hoe “sociaal luisteren” kan helpen om jouw SEO-strategie aan te vullen.

{snippet black-friday}

Stap 1: Bewaak jouw reputatie

Omdat Google sentimentanalyse van mentions en beoordelingen gebruikt om negatieve reclame te voorkomen, is het belangrijk om te zorgen voor een positieve merkbeleving online.

Het is ook belangrijk om te voorkomen dat je merk in crisissituaties op sociale media terechtkomt, omdat het niet alleen reputatie problemen kan veroorzaken, maar ook een plotselinge daling van de posities in Google.

1. Vind alle mentions van jouw merk zoekwoorden.

Open Awario en typ jouw merknaam in om een ​​melding te maken. Je kunt verschillende zoekwoorden toevoegen: de Twitter-handle (gebruikersnaam) van jouw bedrijf, hashtags en alternatieve versies van de merknaam.

social media voor seo

Nadat je een melding hebt gemaakt, verzamelt Awario mentions van jouw merk in realtime van alle belangrijke sociale netwerken (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Reddit, enz.), Blogs, forums, nieuwssites en het web.

2. Kijk naar het sentiment van jouw merk.

Ga naar het Dashboard om de Sentimentanalyse te bekijken, samen met alle andere belangrijke informatie over jouw mentions.

social media voor seo

Je kunt de sentimentanalyse op elk gewenst moment bekijken.

Als je op een gegeven moment een piek in negatieve vermeldingen opmerkt, loop je het risico op een sociale media crisis.

Klik dan gewoon op de negatieve mentions in de grafiek en je wordt rechtstreeks naar jouw Mentions Feed gebracht, zodat je in realtime kunt zien wat er aan de hand is.

Stap 2: Vergroot jouw merk mentions

Er is voldoende bewijs om te suggereren dat 'impliciete links' of 'linkless-mentions' al een rol spelen in de posities in Google en in de toekomst een veel grotere zullen spelen.

Om merk mentions te laten groeien, moet je weten waar jouw bestaande mentions vandaan komen.

1. Bekijk de statistieken van jouw mentions.

Ga naar het Dashboard en kijk uit welke bronnen je mentions komen en wat de talen en locaties van je mentions zijn:

social media voor seo

2. Zoek jouw social media influencers.

Ga naar het rapport Influencers om de lijst te zien met mensen die jouw merk al hebben genoemd, gesorteerd op hun aantal volgers.

social media voor seo

3. Vind nieuwe social media-influencers in jouw niche.

Klik + naast de module Mentions in de zijbalk om een ​​melding voor jouw branche te maken. Voeg trefwoorden in die jouw branche het beste beschrijven.

social media voor seo

En ga naar influencers om de lijst met in de niche te zien.

4. Spreek met influencers.

Influencer marketing is gebaseerd op het opbouwen van een relatie met jouw influencers.

Dit betekent interactie met gekozen influencers op sociale media ("liken" / delen van hun berichten), ze vermelden, naar hen linken in je berichten en reageren op hun blog.

Je kunt dat rechtstreeks in de app doen:

social media voor seo

Hou er rekening mee dat het meestal makkelijker is om micro-influencers te benaderen - mensen met een paar duizenden toegewijde volgers.

5. Influencers benaderen

Geef de influencers een korte uitleg over wie je bent en wat je merk is (hopelijk herinneren ze je aan je interacties), wat je wilt dat de influencer doet en wat er voor hen in zit.

Soms kun je, na voldoende interactie, gewoon om een ​​vermelding van jouw merk vragen.

In andere landen zullen influencers dat niet doen zonder een beloning.

Maar in de meeste gevallen gaat het om een ​​aantal wederzijdse gunsten, zoals een uitgebreide proefversie van de software.

Stap 3: Vind niet-gelinkte vermeldingen en vraag om backlinks

Linkbuilding is nog steeds de kern van elke SEO-strategie, wat betekent dat het belangrijk is om elke gelegenheid te gebruiken om een ​​backlink te krijgen.

Een van de makkelijkste manieren is het vinden van niet-gelinkte vermeldingen op blogs, forums en nieuwssites en de webmasters en auteurs vragen om ze in links om te zetten.

Het probleem met SEO-tools is dat ze niet zoeken naar vermeldingen zonder link.

Maar een social media monitoring tool doet dat wel.

1. Vind niet-gelinkte vermeldingen

Klik op +.

Klik vervolgens op More options en vervolgens op SWITCH TO BOOLEAN onderaan de pagina.

Boolean zoeken is een geavanceerde manier om met bijna alle zoekmachines te werken. Hiermee kun je trefwoorden combineren met Booleaanse operatoren (AND, OR, AND NOT en etc.) en precies vinden wat je zoekt.

Kies een Alert name, kies Web- en nieuws-blogs als de enige bronnen en noteer een zoekopdracht die er als volgt uitziet:

social media voor seo

Als je deze zoekopdracht gebruikt, vind je alle vermeldingen van Link Assistant of SEO PowerSuite die niet linken naar de website www.link- assistant.com.

We willen alleen vermeldingen in het Engels die afkomstig zijn van nieuws / blogs en andere websites (exclusief sociale media).

2. Neem contact op en vraag om een link

Bedank de schrijver voor de vermelding van jouw merk en vraag of de vermelding gelinkt kan worden naar de website.

Meestal is dit geen probleem en voegen ze graag de link toe.

Stap 4: Zoek gastblog mogelijkheden

Gastbloggen is een SEO-techniek die in wezen nooit sterft. Het is echter niet zo eenvoudig als het lijkt: populaire blogs zijn gemakkelijk te vinden en moeilijk te publiceren; kleinere blogs zijn moeilijk te vinden omdat ze niet verschijnen in uw Google-zoekopdracht. Sociaal luisteren helpt je blogs te vinden die minder populair maar even relevant zijn.

1. Zoek relevante blogs.

Klik op +.

Klik vervolgens op More options.

Vul het formulier in met trefwoorden die jouw niche het beste beschrijven en kies News/Blogs in Sources.

social media voor seo

Klik vervolgens op social media voor seo.

Hoewel accounts voor sociale media in Awario in realtime worden gecontroleerd, kan het langer duren voor websites.

Het is beter om de zoekactie een paar dagen te laten lopen, zodat je meer nieuwssites en blogs kunt vinden om contact mee op te nemen.

Zodra je voldoende resultaten hebt om mee te werken, kun je jouw feed sorteren op Reach om eerst de populairste blogs te bekijken.

social media voor seo

2. Vind influencers in jouw branche

Klik op het menu Influencers aan de linkerkant.

3. Bekijk individuele gebruikers

In de bio zie je heel vaak een link naar de blog van de gebruiker.

social media voor seo

4. Neem contact op met de blogger

Volg de link om te zien of de blog relevant is en neem contact op met de influencer en vraag of er mogelijkheden voor een gastblog zijn.

Stap 5: Leer van jouw concurrenten

In SEO is onderzoek van concurrenten een belangrijk onderdeel.

Het is hetzelfde voor SEO en social media marketing.

Je moet weten waar je concurrenten gastbloggen, met welke influencers ze werken, wat hun groeistrategie is, etc.

Hiervoor moet je een alert voor jouw concurrent(en) maken.

1. Maak een alert voor jouw concurrent(en).

Klik op + en geef de merknaam van jouw concurrent op.

Ga naar Alert Comparison om te zien hoe je het doet in vergelijking met de concurrent op basis van reach, sentiment, locaties, bronnen, influencers, enz.

social media voor seo

Kortom, social media kan je beter helpen dan je denkt.

En sociaal luisteren is de eenvoudigste manier om de impact van sociale media op jouw merk te ontdekken en deze impact te beheersen op een manier die jouw posities in Google een boost kunnen geven.

Verbeter uw SEO via social media met Awario:

  • Vind mentions van jouw merk op de sociale media en zorg voor méér mentions
  • Krijg backlinks door niet-gelinkte vermeldingen om te zetten in links
  • Ontdek mogelijkheden voor gastblog om nog meer links te krijgen
  • Leer van de sociale media en SEO-strategieën van jouw concurrenten
  • {snippet black-friday}