
Waarom mond-tot-mondreclame goud waard is
Geen betere reclame dan mond-tot-mond-reclame!
Van alle reclame heeft mond-tot-mondreclame het meeste succes.
Mond-tot-mondreclame bestaat zo lang als de mens zelf.
En heeft in al die tijd nog geen NIX aan kracht ingeboet.
Volgens een rapport van onderzoeksbureau Nielsen, heeft bijna 8 op de 10 Europese respondenten (78%) vertrouwen in aanbevelingen van familie en vrienden.
Bij tv-reclame is dat maar 45%.
Voordat we iets kopen, luisteren we niet alleen naar familie en vrienden, maar struinen we ook het internet af op zoek naar reviews.
81% van de consumenten informeert zich eerst online voordat de winkel wordt bezocht.
En meer dan 38% van onze aankopen worden beïnvloed door reviews en online klantervaringen.
Sterker nog, uit onderzoek van auteur Henk Kroezen, die samen met zijn broer Klaas Kroezen het boek ‘Review: het succes van mond-tot-mondreclame’ heeft geschreven, blijkt dat 40% van de consumenten het vervelend vindt als er geen online reviews te vinden zijn.
En misschien wel het meest opvallend is dat ruim een kwart van de consumenten bereid is méér te betalen als een bedrijf, product of dienst goede beoordelingen krijgt.
Mond-tot-mondreclame en positieve reviews zijn dus super krachtig en kunnen jouw verkopen maken en breken!
Hoe mond-tot-mondreclame te maken met behulp van sociale media monitoring?
Hoe kun je mond-tot-mondreclame beïnvloeden?
Het belangrijkste doel van de mond-tot-mondreclame-strategie voor sociale media is om contact te maken met jouw klanten, een positieve merkreputatie op te bouwen en jouw bedrijf een persoonlijk gevoel mee te geven.
De eenvoudigste manier om dat te bereiken is door te luisteren naar wat jouw klanten op social media zeggen en dit inzicht in jouw sociale media strategie te gebruiken:
Reageer ZSM op klachten
Het behouden van een positieve merkreputatie betekent dat je er bent om alle klachten van klanten te zo snel mogelijk te behandelen.
Statistieken tonen aan dat 50% van de klanten verwacht dat je binnen twee uur op online klachten reageert.
Je moet altijd snel reageren om zo mogelijke crises te voorkomen.
Bemoei je met jouw klanten
Volg jouw meest loyale klanten op sociale media.
Like, deel en reageer op hun blogs en tweets.
Communiceer als een kennis of een vriend in plaats van als een marketeer of verkoper.
Plaats tips en oplossingen
Met monitoring kom je erachter met welke problemen klanten te maken hebben.
Wees er om te helpen en te ondersteunen.
Waardeer ideeën van klanten
Geef klanten het gevoel dat ze deel uitmaken van jouw merk - en vraag hun advies, moedig ze aan om hun feedback te delen, mogelijke verbeteringen voor te stellen, enz.
Als ze zich gewaardeerd voelen, gaan ze vanzelf jouw bedrijf of product promoten.
Daar hoef je verder niks voor te doen :-)
Hoe doe je dat met Awario?
Awario is software waarmee je kunt luisteren naar wat klanten online zeggen en binnen enkele seconden kunt reageren.
Dat maakt het stimuleren van mond-tot-mondreclame eenvoudig en effectief.
Stel alerts in voor wat je wilt volgen om gesprekken te monitoren.
Begin met het instellen van meldingen voor jouw merk, bedrijf, vestigingen en CEO / directeur.
Klik op de + knop bovenaan het linkermenu van Awario.
Voer trefwoord(en) in die je wilt controleren.
Klik op More options (Meer opties) om jouw trefwoord(en) op te geven
Voeg locaties, talen, bronnen van jouw keuze toe en klik op CREATE ALERT (MELDING MAKEN).
Bekijk de resultaten in de feed
Onder de vermelding kun je de reach (bereik) zien - het geeft aan hoeveel mensen de vermelding bereikt op basis van het aantal volgers van de auteur.
Nu Awario het internet voor je in de gaten houdt, is het tijd voor mond-tot-mondreclame:
Veel succes met mond-tot-mondreclame :-)
En als je hulp nodig hebt, laat het ons dan weten via de socials.